Ob 70 obletnici projekciji filma Na svoji zemlji v Ajdovščini in Idriji

20. november 2018
Pred natanko sedemdesetimi leti, 21. novembra 1948, se je zgodila premiera prvega slovenskega zvočnega celovečernega igranega filma Na svoji zemlji režiserja Franceta Štiglica.

Ob tej priložnosti bodo ta pomembni mejnik v slovenskem filmu obeležili v dveh kinodvoranah: v dvorani prve slovenske vlade v Ajdovščini in v filmskem gledališču Idrija. V obeh kinodvoranah bodo predvajali digitalno in restavrirano različico filma, ki je bila prvič prikazana 27. avgusta letos na Kongresnem trgu v Ljubljani, v sklopu prireditve Letni kino na Kongresnem trgu, ki ga je že peto leto zapored organiziral mestni kino Kinodvor. Digitalno restavracijo filma je omogočil Slovenski filmski center.

V Ajdovščini bodo projekcijo filma pospremili tudi z razstavo fotografij snemalne in igralske ekipe, pisatelja in scenarista filma Cirila Kosmača, ter korespondence v zvezi s težavami, ki jih je slikar Veno Pilon imel z oblastmi zaradi poteka vize, saj se je zaključek snemanja nepredvideno podaljšal. Na razstavi bodo na ogled tudi zapisi in spomini, ki jih je kasneje Pilon beležil v Parizu, iz katerih je med drugim razvidno, zakaj manjka njegovo ime v odjavni špici, itn. Razstava bo na ogled v Pilonovi galeriji.

V filmu igrajo legendarna imena: Lojze Potokar, Franc Presetnik, Mileva Zakrajšek, Štefka Drolc, Miro Kopač, Avgusta Danilova, Majda Potokar, Boris Sešek, Stane Sever, Metka Bučar, Jože Gale, Andrej Kurent in Ivan Ivo Belec. Glasbo je napisal Marijan Kozina, direktor fotografije in montažer je Ivan Marinček. 

V Štigličevi epopeji o narodnoosvobodilnem boju, posneti po noveli in scenariju Cirila Kosmača, so nastopili naturščiki in slovenski gledališki igralci v svojih prvih filmskih vlogah. Prvi slovenski zvočni celovečerni igrani film Na svoji zemlji se je leta 1949 kot prvi slovenski oziroma jugoslovanski film predstavil v tekmovalnem programu filmskega festivala v Cannesu. Film je nastal pod vplivom sovjetskih “patriotskih” filmov in socialnega realizma, obenem pa prinaša status mitičnega začetka slovenskega filma, kjer Baška grapa ravno tako postane mitski prostor junaškega narodnoosvobodilnega boja. Na svoji zemlji je edini himnični slovenski film o partizanstvu, saj so se naslednji filmi tematike NOB lotevali na način problemskih dram ali celo komedij kot sta Tistega lepega dne in Ne joči, Peter, ki ju je ravno tako posnel France Štiglic.

Povezane novice