Ob dnevu žena pet kratkih filmov slovenskih režiserk - #nisisama, #samojapomenija

05. marec 2021
Filmi bodo na ogled od nedelje 7. marca do ponedeljka 8. marca do polnoči na posebni spletni povezavi.

Slovenski filmski center ob dnevu žena že šesto leto zapored ponuja izbor kratkih filmov slovenskih režiserk. Letos predstavljamo pet (5) novejših filmov iz let 2020, 2019 in 2014, od tega 4 igrane in en animiran. Izbrali smo režiserke, ki so v zadnjih letih uspešno podirale mejnike filmske industrije, v kateri v veliki večini še zmeraj dominira moški svet. Študija o enakosti spolov, ki smo jo na Slovenskem filmskem centru izdali leta 2018 je pokazala, da smo šele s samostojno Slovenijo leta 2002 dobili dva celovečerna igrana filma režiserk Maje Weiss (Varuh meje) ter Hanne Slak (Slepa pega). Slednje se je v zadnjih letih vendarle malenkost izboljšalo. Po vesnah za režijo, ki sta ju prejeli Hanna Slak za film Rudar (2017) in že omenjena Maja Weiss za film Varuh meje, je Urša Menart za svoj prvenec Ne bom več luzerka leta 2018, na 21. Festivalu slovenskega filma, prejela vesno za najboljši celovečerni film, kar je bil zgodovinski trenutek za slovenski film, saj se do tedaj v zgodovini podeljevanja vesen še ni zgodilo, da bi glavno nagrado prejela ženska avtorica. Glede na minule razpisne prijave pa si v prihodnje vendarle lahko obetamo več celovečernih igranih in dokumentarnih filmov s strani ženskih avtoric, med drugim tudi prvenec režiserke Sare Kern, katere kratki film je tudi v našem izboru. Letošnje filmsko obeležje mednarodnega dneva žena pa ima še toliko večji pomen, saj sodobna slovenska družba potrebuje spremembe v dojemanju patriarhalnih odnosov, ki so globoko vpeti v vsa okolja, o čemer pričata tudi akciji Samo ja pomeni ja in Nisi sama.

Zbogom, Vesna (2020) režiserke Sare Kern je na lanskem sarajevskem filmskem festivalu imel svetovno premiero. Sara Kern je ob režiji poskrbela tudi za scenarij. V glavnih vlogah sta nastopili Pauline Aleynik in Emily Milledge. Po smrti mame mora 10-letna Nika v svoji razdrobljeni družini prevzeti vlogo odraslega, da bi zbližala problematično sestro in odtujenega očeta. Producent je Rok Biček iz produkcijske hiše Cvinger film. Sara Kern je bila uspešna že s svojimi prvim kratkim profesionalnim filmom Srečno, Orlo, ki je leta 2016 imel svetovno premiero na beneškem festivalu, v tekmovalnem programu kratkih filmov. S to uvrstitvijo je Sara Kern postala prva slovenska režiserka, ki se je predstavila na najstarejšem svetovnem filmskem festivalu. Trenutno v Avstraliji potekajo priprave na snemanje njenega prvega celovečernega igranega filma z delovnim naslovom Vesna. V glavni vlogi bo nastopal slovenski igralec Gregor Bakovič, direktor fotografije je Lev Predan Kowarski, producent filma je Rok Biček. To bo prva slovensko-avstralska koprodukcija.

Ena in edina (The Right One) (2019) režiserke Urške Djukić se je leta 2019 uvrstil v prestižni festival v Cannesu in odprl program »Cannes Directors’ Fortnight«. Pri filmu sta sodelovala tudi slovenska igralka Doroteja Nadrah in direktor fotografije Lev Predan Kowarski. Film je so-režiral Gabriel Tzafka, poleg Nadrahove pa v filmu igrata še Mirjana Karanović in Muhamed Hadžović. Posesivna mama, ljubeč sin, nova zaročenka na obisku in nema priča... Štirje igralci, ena pita;  je zgodba, ki jo pripoveduje film posnet v enem kadru. Film je nastal v sklopu projekta »Southeast European Factory« po konceptu »La Factory«, ki ga podpisuje Dominique Welinski in »Directors’ Fortnight«. Producent je Sarajevski filmski festival (Obala Art Centra) v sodelovanju s Quinsaine in DW. Režiserka je v letu 2016 posnela kratki igrano-animirani film Dober tek, življenje! ter zanj prejela nagrado vesna za najboljši kratki film na 19. Festivalu slovenskega filma. Urška Djukić ravnokar zaključuje svoj novi kratki dokumentarno-animirani film z naslovom Babičino seksualno življenje. Idejo za film je dobila v anonimnih intervjujih, ki jih je Milena Miklavčič zbrala v knjigi Ogenj, rit in kače niso za igrače. Film je zasnovan kot potovanje skozi spomine in razmišljanja o intimnosti slovenskih žensk iz prve polovice 20. stoletja. Gre za slovensko-francosko koprodukcijo, na slovenski strani jo vodi Studio Virc.

Koncert (2019) scenaristke in režiserke Barbare Zemljič se je uvrstil v lanskoletni tekmovalni program kratkega igranega filma 23. Festivala slovenskega filma. V filmu igrajo Tisa Škabar, Neca Jazbec, Maruša Majer, Lotos Šparovec, Janja Majzelj, in Juš Golmajer. Ajdino brezskrbno otroštvo se spogleduje s puberteto. Zgleduje se po mladi učiteljici kitare Mojci, njeno pozornost pa pritegne tudi fant Javor. Spoznanje na koncertu jo nepovratno spremeni in prisili hipno odrasti. Film je v programskem sklopu perspektive režiserk mednarodnega festivala WoFF (World of Film International Festival) v Glasgowu lani oktobra prejel nagrado. Producent filma je Klemen Dvornik iz produkcijske hiše Filmservis.

Študijski projekt Plavanje (2014) režiserke Katarine Rešek – Kukle, sicer letošnje zmagovalke najpomembnejšega filmskega festivala kratkega filma v Clermont Ferrandu, pripoveduje o dvanajstletni deklici Saneli, ki je uspešna v plavanju in si želi tekmovati na šolskem plavalnem tekmovanju, a ji pot prekriža menstruacija, ki zanjo in za njeno tradicionalno muslimansko družino predstavlja korenito spremembo v življenju. Tema filma je versko-kulturni konflikt med Zahodom in islamom, kot ga doživljajo otroci in mladostniki, ki odraščajo razpeti med vrednotami zahodne družbe spektakla in islamske tradicije. V filmu igrajo Edina Mehić Silić, Merisa Porić, Nika Rozman in Nadja Štradjot. Film je leta 2015 na mednarodnem festivalu kratkega filma v Ljubljani – FeKK prejel nagrado za najboljši slovenski kratki film. Žirija je v obrazložitvi zapisala: »Plavanje prinaša slikovito zgodbo o trku dveh kultur, povedano skozi oči najstnice, razpete med življenjem v sodobnem zahodnem okolju ter verskimi pravili družine. Skozi odlično uprizoritev mlada glavna igralka upodablja univerzalno zgodbo o odraščanju.«. Film je nastal po okriljem Akademije za gledališče, radio, film in televizijo.

Sledi še kratki animirani film Soma (2019) animatorke in režiserke Sandre Jovanovske. Mislili smo, da smo narejeni iz prahu, v resnici pa smo samo duh. Zgodba se odvija v recikliranem vesolju in se vrti okoli dveh bitij. Nagačevalec in mesar. Mesar zasvoji nagačevalca s svojo drogo, ki jo ponuja kot domnevno zdravilo za nagačevalčevo bolezen. Nagačevalec postane narkoman in mesarju v zameno za drogo preda svojo največjo ljubezen. Ko se zave napake, se vrne po to, kar mu pripada, toda pot pred njim je enosmerna. Glasove likom so posodili Ivan Antić, Filip Bihar, Samo Bihar in Sandra Jovanovska. Film je leta 2019 prejel nagrado za kratki film na avstrijskem K3 filmskem festivalu, nagrado Društva slovenskega animiranega filma za študijski film in nagrado izobraževalnega programa Ostrenje pogleda za študijski film podeljene na Festivalu slovenskega filma. V obrazložitvi so zapisali: »Vrtoglava Soma Sandre Jovanovske je preiskovanje (z)možnosti (animiranega) filma, ki s premišljeno uporabo ready-madeov izvirno obravnava temo odvisnosti. Kljub zahtevnosti problematike dopušča prostor interpretaciji.« Film je nastal pod okriljem Akademije umetnosti Univerze v Novi Gorici.

Filmi bodo na ogled z angleškimi podnapisi od nedelje 7. marca do ponedeljka 8. marca do polnoči na tej povezavi.