Ob kulturnem prazniku na ogled dva filma Filipa Robarja Dorina

06. februar 2019
Prvi je kratki dokumentarni film iz leta 1974 z naslovom Xenia na gostovanju, drugi pa celovečerni igrani dokumentarni film iz leta 1989 Veter v mreži.

Slovenski filmski center vam ob kulturnem prazniku na svojem vimeo kanalu ponuja dva filma letošnjega Prešernovega nagrajenca scenarista in režiserja Filipa Robarja Dorina.

Prvi je kratki dokumentarni film iz leta 1974 z naslovom Xenia na gostovanju. Scenarij zanj so napisali Filip Robar Dorin, Ksenija Hribar in Karpo Godina, ki je bil pri filmu tudi direktor fotografije. Filip Robar Dorin je bil prav tako montažer filma, v njem pa igrata Ksenija Hribar in Mojmir Lasan.

Filip Robar Dorin je  film napovedal z naslednjimi besedami: «Ples je vedno zbliževal ljudi. Slikovita prispodoba odnosa med vsakdanjim življenjem in umetnostjo, ki jo poosebljajo baletka Xenia in prebivalci otoka Susaka. Gostovanje svetovljanske umetnice postaja vse bolj metafora za občutek njene ujetosti v trde zakonitosti resničnosti, ko plesalka začuti, da se v njeno vero v umetnost in lepoto izraza vztrajno zajedajo znanilci krize; vpraša se, ali ni njena umetnost samo velika iluzija.«

Leta 2014 je selektorica Rada Sesić film izbrala za retrospektivni pregled jugoslovanskega dokumentarnega filma na festivalu DOK Leipzig in zapisala: »O čemer se danes pogosto razpravlja, o tanki črti med igranim in dokumentarnim filmom, so  pred 40 leti imeli za samoumevno.«

Predčasnost in inovativnost letošnjega nagrajenca za življenjsko delo je potrdila tudi Varja Močnik, ki je v obrazložitvi za Prešernovo nagrado zapisala: »V slovenskem filmu poznamo nemalo avtorjev z izjemnimi in inovativnimi opusi, a v dokumentarnem filmu le redke, in delo Filipa Robarja Dorina se iz sfere filmske umetnosti nedvomno pretaka v mnoge druge sfere slovenske kulture in ustvarjalnosti.«

Drugi je celovečerni igrani dokumentarni film iz leta 1989 Veter v mreži, posnet po romanu Novo mesto pisatelja Mirana Jarca. Zanj je Filip Robar Dorin leta 1990 prejel nagrado Prešernovega sklada za scenarij, režijo in montažo. Istega leta (1990) na zadnjem skupnem jugoslovanskem festivalu v Pulju pa je film prejel zlato areno za režijo, Jure Pervanje pa je dobil zlato areno za najboljšo fotografijo.

Film pripoveduje o Novem mestu v časih njegove najvišje pomladi. Umetniška avantgarda se spogleduje z osebnostnimi iskanji, razburkano kulturno in socialno življenje s tegobami province. Portret razvpitih novomeških pomladnikov v vznemirljivem mestu, v razburkanih časih skozi pogled priznanega pesnika Danijela Bohoriča, ki se vrača domov, tako v čase umetniškega prevrata kot v čase na novo prebujenih ljubezni in mnogoterih prijateljstev.

V filmu je nastopila številna ekipa mladih slovenskih igralcev.

V knjigi Dialogi s Filipom (2017), avtorice Nerine T. Kocjančič je  režiser o tem povedal: »To je bila zares zelo mlada igralska ekipa. Povedal sem jim, da ne prenesem gledališkega nastopanja in igranja, ter da morajo svoj lik dobro spoznati in se vanj povsem vživeti. Like sem predeloval z vsakim posebej in z vsemi skupaj. Na vajah smo tolikokrat ponavljali, da so se že tam ujeli kot izdelani liki. Pred posnetkom na filmski trak smo opravili številne vaje, jih posneli z video kamero in nato skrbno analizirali nastope. V skupinski dinamiki je nenadoma zaživel pristni filmski duh. Ko sem to začutil, je bil cilj dosežen.«

V filmu so nastopili naslednji igralci : Milan Štefe, Rene Medvešček, Robert Prebil, Ludvig Bagari, Polona Hartman, Marko Mlačnik, Vesna Jevnikar, Jožef Ropoša, Vlado Novak, Gojmir Lešnjak, Branko Šturbej, Primož Ekart, Vlado Mlinarić, Boris Kralj, Miranda Caharija, Berta Bojetu in mnogi drugi.

Kot je še zapisano v obrazložitvi letošnje Prešernove nagrade: »Njegovo raziskovanje filmskega izraza je pomemben korak v slovenski filmski ustvarjalnosti, hkrati pa eno zanimivejših poglavij svetovne zgodovine filma: aktiven avtor, skupno izrazno polje ustvarjalca in predmeta obravnave pri dokumentarcu ter igrano-dokumentarna forma, v kateri se briše meja med resničnostjo in njeno interpretacijo, so postali razširjeni in pomembni ustvarjalni prijemi v sodobnem filmu.«

Filma bosta na ogled od 6. do 11. februarja na vimeo povezavi

Povezane novice