Prva retrospektiva slovenskega filma na mednarodnem filmskem festivalu Transilvanija v Romuniji

30. maj 2017
Na največjem romunskem mednarodnem filmskem festivalu bo pod okriljem Slovenskega filmskega centra letos potekala najobširnejša retrospektiva slovenskih filmov.

Festival je bil ustanovljen leta 2002 v mestu Cluj-Napoca, ki se je z leti razvil v pomemben filmsko-kulturni dogodek v Romuniji in predstavlja enega izmed najbolj obiskanih letnih dogodkov v regiji. Letošnja, 16. edicija bo potekala od 2. do 11. junija.

Romunski filmski festival bo letos potekal tudi v znamenju slovenskega filma. Tako bo v sklopu Fokus Slovenija prikazanih sedem celovečernih filmov zadnjih štirih let: Razredni sovražnik, režiser Rok Biček, Šiška Deluxe, režiser Jan Cvitkovič, Drevo, režiserka Sonja Prosenc, Inferno, režiser Vinko Möderndorfer, Houston, imamo problem!, režiser Žiga Virc, Blue Velvet Revisited, režiser Peter Braatz in Dolina miru (restavrirana verzija), režiser France Štiglic.

Vinko Möderndorfer se bo predstavil s svojim tretjim filmom Inferno (2014), ki zaradi teme o novodobnem izkoriščanju delavcev nikogar ne pušča ravnodušnega, Šiška Deluxe (2015), četrti film Jana Cvitkoviča, pa je »zabavna zgodba o poslovnem uspehu in pravi sreči.«

V nadaljevanju se bo slovenski film predstavil z novo generacijo slovenskih režiserjev, ki se je podobno kot njihovi predhodniki, ponovno izkazala s svojimi prvenci: Rok Biček s filmom Razredni sovražnik (2013, prodorno zgodbo o krhkosti današnjih mladih ljudi, premierno prikazan na festivalu v Benetkah in med tremi finalisti za nagrado Lux, ki jo podeljuje Evropski parlament, Sonja Prosenc s filmom Drevo (2014), subtilno zgodbo o krvnem maščevanju, premierno predstavljenim v Karlovih Varih in Žiga Virc s filmom Houston, imamo problem! (2016) premierno predstavljenim na festivalu Tribeca v ZDA, potem v Karlovih Varih in do danes na več kot petdesetih festivalih, ki nam predstavlja vesoljski program predsednika Tita.

Ob predstavnikih obeh generacij režiserjev, ki ustvarjajo slovenski film po letu 1991, ko je Slovenija postala neodvisna država, pa imamo tudi film, ki predstavlja slovensko filmsko klasiko. Ta je sicer nastala še v bivši Jugoslaviji, ponovno rojstvo pa je doživela v letu 2016, ko je bil film Dolina miru (1956), režiserja Franceta Štiglica ponovno predstavljen v svoji restavrirani verziji v programu Cannes Classics. Film je bil v Cannesu prvič predstavljen leta 1957, igralec John Kitzmiller, ki v filmu igra ameriškega pilota, je takrat za svojo vlogo prejel zlato palmo in je bil prvi temnopolti igralec s tako pomembno nagrado.

Predstavitev slovenske retrospektive bo zaključil dokumentarni film Blue Velvet Revisited nemškega režiserja Petra Braatza, ki že več kot dvajset let živi v Sloveniji in je na začetku svoje ustvarjalne poti spremljal snemanje filma Blue Velvet režiserja Davida Lincha iz leta 1986.

Ob tem bo potekala tudi mini retrospektiva filmov Damjana Kozoleta, ki so jo naslovili 3x3 Kozole: predvajali bodo režiserjev prvenec Usodni telefon (1987), Rezervni deli (2003), ki je bil premierno predvajan v tekmovalnem programu Berlinala in Nočno življenje (2016), ki je bil lansko leto premierno prikazan v glavnem tekmovalnem programu festivala v Karlovih Varih, kjer je prejel nagrado za najboljšo režijo. Projekcija Kozoletovega zadnjega filma in tudi najnovejšega filma iz retrospektive bo 3. junija, s tem pa se bo uradno odprl slovenski fokus, ki ga bo obeležil tudi sprejem v organizaciji slovenskega veleposlaništva v Bukarešti in nagovor namestnice veleposlanika, mag. Elizabete Kirn Kavčič. Retrospektive se bosta udeležila režiserja Vinko Möderndorfer in Rok Biček, ter producenti Eva Rohrman, Boštjan Virc in Danijel Hočevar, ki v Cluj v zadnjem trenutku potuje namesto režiserja Damjana Kozoleta, saj se ta žal predstavitve svoje retrospektive zaradi neodložljivih obveznosti ne more udeležiti. Danijel Hočevar je edini, ki lahko režiserja primerno nadomesti, saj je z njim posnel vse njegove filme od leta 1987 do danes. V slovenski delegaciji bo tudi Nerina T. Kocjančič, vodja promocije in distribucije na Slovenskem filmskem centru, ki so jo organizatorji povabili v žirijo – le ta bo odločala o najboljšem romunskem kratkem filmu, saj del festivalskega programa sestavlja tudi predstavitev najnovejše romunske produkcije, poimenovane Romunski dnevi.