​Kratki filmi ob dnevu žena

08. marec 2017
Lansko leto je Slovenski filmski center za počastitev 8. marca, dneva žena, prvič ponudil izbor slovenskih kratkih filmov, ki so jih posnele slovenske režiserke v zadnjih dveh desetletjih. Letošnji drugi izbor ob dnevu žena predstavlja študentske filme režiserk, ki so študij filmske režije končale na ljubljanski Akademiji za gledališče, radio, film in televizijo. Tokrat bodo filmi zajeli več kot štiri desetletja.

Predstavili bomo film prve režiserke, ki je diplomirala filmsko režijo na AGRTF, to je bila Marika Milkovič, kasneje Maria Millas, ki nas je v letu 2016 zapustila. Njen črnobeli film z naslovom Maja je nastal leta 1970 in nam predstavlja majhno laž male deklice, ki jo je izpeljala ženska avtorska zasedba: Milkovičeva je podpisana pod scenarij, režijo in montažo, Veka Kokalj pa kot direktorica fotografije.

Leta 1982 je nastal film V spomin Polone Sepe, ki je bil v celoti posnet v nekoliko futuristični stavbi doma za ostarele v Domžalah. Prikaže nam doživljanje starosti, direktor fotografije je Karpo Godina, ki tudi v tem filmu uporabi svoje značilne premike kamere, s fokusom na človeških postavah.

Balkanski revolveraši Maje Weiss iz leta 1991 so nazorno prikazali stanje takratnega nemirnega časa, ki ga je bodoča prva režiserka slovenskega celovečernega igranega filma, predstavila kot poklon podobam in glasbi špageti westerna, ozaljšanega z nekaj balkanskimi in alpskimi glasbenimi ritmi.

Devetdeseta leta so prinesla tudi veliko večji vpis študentk na študij filmske režije. Leta 1998 sta nastala filma Zjutro Hanne Slak, izredna vizualna študija izgube bližnjega človeka na neko vsakdanje jutro, ter Rop stoletja Urške Kos, ki je nastal po scenariju Jana Cvitkoviča in je duhovita parodija na temo bančnih ropov. V filmu kot igralci nastopajo tako profesionalci kot tudi naturščiki: Primož Pirnat, ki je v zadnjih letih eden najbolj zasedenih filmskih igralcev, režiserja Kolja Saksida in Boris Petković.

Leta 2012 je Sara Kern posnela film Maks, v katerem že lahko prepoznamo njeno nagnjenje do otroškega pogleda, ki ga bo tako pretanjeno izpeljala v svojem prvem profesionalnem filmu Srečno, Orlo iz leta 2016, premierno prikazanem na zadnjem beneškem festivalu.

Leta 2013 je Katarina Morano posnela filma Kam, ki je bil leto kasneje nominiran za nagrado študentski oskar, saj je prišel med deset finalistov v kategoriji tujega filma.

Tina Poglajen je o filmu Kam v reviji Ekran zapisala med drugim: »Skozi naključno druženje med dvema ženskama v situaciji, v katero ni bila nobena od njiju postavljena po lastni izbiri, se odvije melanholično prevpraševanje življenja kot vrednote 'same na sebi', ki ga tako mlademu človeku običajno ne bi pripisali.«

Zato z veseljem čakamo na prvi profesionalni film Katarine Morano, vsem slovenskim režiserkam želimo veliko drznih in drugačnih podob, vsem ženskam pa lep in poseben 8. marec, ki obeležuje žensko v vseh njenih vlogah.

Filme si lahko ogledate od 8. do 12. marca na vimeo povezavi.