Prva pregledna retrospektiva slovenskega filma na Zahodni obali ZDA
Billy Wilder Theater je osrednja kinodvorana UCLA ( University Of California Los Angeles) film & television archive, ki v svojih arhivih hrani kar 250 000 filmov. Za primerjavo: MOMA (Museum of Modern Art) iz New Yorka hrani okoli 22 000 filmov! UCLA Film & Television Archive je ena od treh največjih in najpomembnejših filmskih institucij za zgodovino filma na svetu, ob British Film Archive in Francoski kinoteki. Ob hrambi sta glavni dejavnosti prikazovanje filmov in njihovo restavriranje.
Kino Billy Wilder Theater, ki ima 294 sedežev, so lahko zgradili s pomočjo zapuščine Billyja Wilderja, legende Hollywooda.
Na retrospektivi, ki so jo poimenovali »Slovenija opozarja nase«, bo predstavljenih 11 filmov, selektorja Shannon Kelley (UCLA) in Vera Mijojlić (South East Europen Film Festival) sta sestavila program, v katerem so le trije filmi iz zadnjih dvajsetih let: Odgrobadogroba Jana Cvitkoviča iz leta 2005, 9:06 Igorja Šterka iz leta 2009 in dokumentarni film Američanke Hanne Slak iz leta 2005.
Film 9:06 bo 26. septembra zaključil retrospektivo, projekcije se bo udeležil tudi režiser Igor Šterk. Izbor ostalih filmov sestavljajo: otvoritveni film Dolina miru Franceta Štiglica (1956), Kekec Jožeta Galeta (1951),Vesna Františka Čapa (1953), Ples v dežju (1961) in Peščeni grad (1962) Boštjana Hladnika, Na papirnatih avionih Matjaža Klopčiča (1967), Grajski biki (1967) Jožeta Pogačnika, Splav meduze Karpa Godine (1980).
Prva pregledna retrospektiva slovenskega filma vseh časov je leta 2008 potekala v New Yorku (Walter Reade Theater), predstavili so 13 filmov. 0tvoritveni film je bil Petelinji zajtrk Marka Naberšnika. Iz bogate zakladnice slovenske filmske zgodovine je selektor Richard Peña izbral filme Vesna, Ples v dežju Dolina miru, Na papirnatih avionih, Splav meduze, iz filmske produkcije samostojne Slovenije pa so bili izbrani naslednji filmi: Ko zaprem oči Francija Slaka (1993), Outsider Andreja Košaka (1997), V leru (1999) Janeza Burgerja, Sladke sanje Saša Podgorška (2001), Varuh meje Maje Weiss (2002), Pod njenim oknom Metoda Pevca (2003) in Rezervni deli Damjana Kozoleta (2003).
V sporočilu za ameriške medije je selektor Shannon Kelley, vodja programa za UCLA Film & Television Archive, povedal: «Veseli nas, da lahko predstavimo izbrane zaklade iz bogate slovenske filmske zgodovine. Uspehi te filmske kulture niso dovolj poznani, čeprav ne zaostajajo za znanimi evropskimi in ameriškimi dosežki. Čudovito je dejstvo, da bomo našemu občinstvu te zaklade lahko prikazali na filmskih kopijah, ki bodo vodilne slovenske filmske talente prikazali v najboljši luči.«
To je tretja retrospektiva slovenskega filma, ki jo bivši Filmski sklad R Slovenije in sedanji Slovenski filmski center organizira v ZDA. Prva retrospektiva je prikazala zgolj sodobno produkcijo in je leta 2003 potekala v BAMcinématek v New Yorku.
Več na: