Retrospektive

Ena od bistvenih nalog Slovenskega filmskega centra je tudi promocija slovenskega filma po svetu. Za promocijo slovenskega filma so zelo pomembne retrospektive v tujini: med leti 2000 in 2021 jih je pripravil več kot 90.

Na filmskih retrospektivah se nacionalne kinematografije predstavijo tujim gledalcem, ki niso izključno obiskovalci filmskih festivalov. Gledalci lahko spoznavajo tudi filmske klasike iz posameznih držav in ne zgolj sodobnih filmov. Takšno celovito predstavitev je slovenski film npr. imel leta 2008, v newyorškem Lincoln Centru in leta 2011 v Billy Wilder Theater v Los Angelesu.


Leto 2021


Leto 2020

  • Na Dnevih slovenskega filma v Pulju (21. - 24. maj) so pokazali 4 filme: Izbrisana Mihe Mazzinija, Igram, sem Miroslava Mandića, Poj mi pesem Mirana Zupaniča in Ne bom več luzerka Urše Menart.
  • Na Dnevih slovenskega filma v Sarajevu (11. - 13. november) so pokazali 3 filme: Ne bom več luzerka, Izbrisana in Polsestra Damjana Kozoleta.
  • V Kinoteki Severne Makedonije so ob počastitvi slovenskega kulturnega praznika od 7. do 9. februarja potekali dnevi slovenske kulture, kjer so bili na ogled štirje slovenski filmi v restavrirani in digitalizirani kopiji: Na svoji zemlji (1948), Dolina miru (1956) Franceta Štiglica, Sedmina (1969) Matjaža Klopčiča in To so gadi (1977) Jožeta Bevca.

Leto 2019


Leto 2018


Leto 2017

  • Na retrospektivi celovečernih igranih filmov scenarista in režiserja Vinka Möderndorferja so v berlinskem kinu Babylon (27. in 28. februar) predstavili Inferno (2014), Pokrajina Št. 2 (2008) in Predmestje (2004). Organizator retrospektive in razstave je bil Slovenski kulturni center v Berlinu (Veleposlaništvo RS v Berlinu), Slovenski filmski center in produkcijska hiša Forum Ljubljana.
  • Na Dnevih slovenskega filma v Sarajevu (12. maj) so si obiskovalci Kino Meeting Pointa lahko ogledali Nočno življenje, režiserja Damjana Kozoleta, Šiška Deluxe, režiserja Jana Cvitkoviča, Srečno, Orlo!, režiserke Sare Kern in Nočna ptica, režiserke Špele Čadež. Projekt se je pripravil v sodelovanju s Slovenskim filmskim centrom, Veleposlaništvom Republike Slovenije v Sarajevu, Lektoratom slovenskega jezika na oddelku za slovanske jezike in književnost FF UNSA in Društvom Slovencev Ivan Cankar v Sarajevu.
  • Na Dnevih slovenskega filma (Pulj, 18. - 21. maj), v Kinu Valli, so bili predstavljeni restavrirana Dolina miru, režiserja Franceta Štiglica, Šiška Deluxe, režiserja Jana Cvitkoviča, Nočno življenje, režiserja Damjana Kozoleta in Nika, režiserja Slobodana Maksimoviča. Projekt se je pripravil v sodelovanju s Slovenskim filmskim centrom, Slovenskim kulturnim društvom Istra, ter puljskim filmskim festivalom.
  • Na Dnevih slovenskega filma (Osijek, 29. maj – 5. junij), v Kinu Urania, so bili predstavljeni restavrirana Dolina miru, režiserja Franceta Štiglica, Nočno življenje, režiserja Damjana Kozoleta in Nika, režiserja Slobodana Maksimoviča. Dnevi slovenskega filma v Osijeku so se pripravili v sodelovanju s Slovenskim filmskim centrom, Veleposlaništvom Republike Slovenije v Zagrebu in Kinematografi Osijek.
  • Na restrospektivi slovenskih filmov na mednarodnem filmskem festivalu Transilvanija (Cluj-Napoca, 2. – 22. junij) je bilo v sklopu Fokus Slovenija prikazanih sedem celovečernih filmov zadnjih štirih let: Razredni sovražnik, režiser Rok Biček, Šiška Deluxe, režiser Jan Cvitkovič, Drevo, režiserka Sonja Prosenc, Inferno, režiser Vinko Möderndorfer, Houston, imamo problem!, režiser Žiga Virc, Ponovni pogled na Modri žamet - Blue Velvet Revisited, režiser Peter Braatz in Dolina miru (restavrirana verzija), režiser France Štiglic. Ob tem je potekala tudi mini retrospektiva filmov Damjana Kozoleta, ki so jo naslovili 3x3 Kozole: predvajali so režiserjev prvenec Usodni telefon (1987), Rezervni deli (2003) in Nočno življenje (2016).
  • Na Dnevih slovenskega filma v Budimpešti (13. – 15. oktober), v organizaciji Slovenskega filmskega centra in Budapest Filma ter v sodelovanju z Veleposlaništvom Republike Slovenije v Budimpešti, si je madžarsko občinstvo v kinu Toldi lahko ogledalo tri slovenske filme, in sicer Nočno življenje Damjana Kozoleta, Houston, imamo problem! Žige Virca in Nika Slobodana Maksimovića.
  • Na Dnevih slovenskega filma v Beogradu (november 2017), v Jugoslovanski kinoteki, je v organizaciji Društva Slovencev Sava potekala predstavitev kratkih in celovečernih slovenskih filmov iz zadnjega leta. Skupaj šestnajst filmov. Kratki filmi: Trahere, Dobro unovčeno popoldne, Oropana duša, Ko sem pogledala navzdol, Moderne Kunst, Anja Ganja,Apoptoza, Fountain. Celovečerni filmi: Stekle lisice, Charlatan Magnifique, Codelli, Mesto svetlobe, Ksana, Sedem grehov in vrlin, Futura: na odprtem, Slovenija, Avstralija in jutri ves svet.
  • Na Dnevih slovenskega filma v Berlinu (november 2017), v kinu Sputnik, se je predstavilo enajst filmov v organizaciji društva Periskop. Dokumentarni filmi Dan osvoboditve, Družina, Kaj pa Mojca? in kratki filmi Lovska sreča, Huda si, Zamejen, Vsi smo tu že od nekdaj, Slovo, Anja Ganja in Trahere.
  • Na mednarodnem filmskem festivalu Scanorama (november 2017) v Vilni (Fokus na slovenski film) je prvič potekala večja predstavitev slovenskih filmov. Predstavili so se celovečerni filmi: Drevo režiserke Sonje Prosenc, Nočno življenje režiserja Damjana Kozoleta, Inferno režiserja Vinka Möderndorferja, Šiška Deluxe režiserja Jana Cvitkoviča in Dolina miru režiserja Franceta Štiglica, v restavrirani verziji iz leta 2016.


Leto 2016

  • Na 30. Bolzano film festival Bozen (13. -17. april) so prikazali z beneškimi levom prihodnosti nagrajeni film Jana Cvitkoviča - Kruh in mleko (2001), pred njim pa njegov kratki film Ljubezen na strehi sveta (2015), Šiška Deluxe (2015), zadnji celovečerni film Jana Cvitkoviča, pred njim pa večkrat nagrajeni kratki animirani film Boles (2013) Špele Čadež. Kratki pregled slovenske filmske produkcije se je zaključil z dvema filmoma Janeza Burgerja: celovečerni V leru (1999) in kratkometražni Sprava (2014).
  • Na 25. Dnevih hrvaškega filma (21. - 24. april)so predstavili Festival slovenskega filma z letošnjim izborom devetih kratkih filmov
  • V panorami slovenskega filma na filmskem festivalu Al este de Lima (Vzhodno od Lime) Peru, ( 1. - 11. junij) so predstavili filme Čefurji, raus! (2013) Gorana Vojnovića, Lahko noč, gospodična (2011) Metoda Pevca, Drevo (2014) Sonje Prosenc, Panika (2013) Barbare Zemljič, Zapelji me Marka Šantiča, Izlet (2011) Nejca Gazvode, Šiška Deluxe (2015) Jana Cvitkoviča in Razredni sovražnik (2013) Roka Bička. Vsi filmi so imeli španske podnapise.
  • Na 9. Filmfestivalu del Garda (16.-19. junij), Italija so prikazali Šiška Deluxe in kratki film Ljubezen na strehi sveta Jana Cvitkoviča, Srečen za umret, prvenec Matevža Luzarja iz leta 2013, ter Drevo, prvenec Sonje Prosenc iz leta 2014.
  • Na Dnevih slovenskega filma v Beogradu ( 22. -25. november), Jugoslovanska kinoteka so prikazali Dolino miru (1956) režiserja Franceta Štiglica, Sedmino (1969) režiserja Matjaža Klopčiča, Pot v raj (2014), prvenec režiserja Blaža Završnika, Komedija solz (2016), ravno tako prvenec Marka Sosiča, Mama (2016) režiserja Vlada Škafarja. Prikazani so bili tudi dokumentarni filmi Ponovni pogled na Modri žamet - Blue Velvet Revisited (2016) režiserja Petra Braatza, Križ in kladivo (2015) režiserja Bojana Laboviča, Ne grem na koleno (2015) režiserja Dušana Moravca in Nara Petrovič = človek (2016) režiserja Borisa Petkovića. Novi slovenski kratki film so predstavljali Prvih 10 - Remake (2016) režiserja Janeza Burgerja, Dober tek, življenje! (2016) režiserke Urške Djukić, Meje (2016) režiserja Damjana Kozoleta, študentski film Male ribe (2015) režiserke Maje Križnik ter Selitev (2016) režiserja Žige Virca.
  • Na Dnevih Slovenskega filma na Dunaju ( 23.-26. november), s podnaslovom Ljubezen, moč in poezija,
    so pod okriljem dunajskega festivala Let's CEE in Skice, predstavili tri slovenske filme - Mama (2016) Vlada Škafarja , Circus Fantasticus (2010) Janeza Burgerja in Psi brezčasja (2015) Mateja Nahtigala.
  • Neues slowenisches Kino, Berlin (6. in 7. december), Kinokunst 66 (2. izdaja v organizaciji društvo Periskop), je prikazal filme Srečno, Orlo! Sare Kern, Dober tek, življenje! režiserke Urške Djukić, Male ribe Maje Križnik, Nočna ptica Špele Čadež ter Selitev Žige Virca, Idila Tomaža Gorkiča, Družinski film Olma Omerzuja in Houston, imamo problem! Žige Virca.
  • Ob 25-letnici samostojnosti države smo v sodelovanju z našimi veleposlaništvi pripravili retrospektive še v Bratislavi, Buenos Airesu, Montevideu, Zagrebu, Budimpešti, Strasbourgu, Braziliji.

Leto 2015


Leto 2014

  • aprila so na Dunaju potekali Dnevi slovenskega filma z retrospektivo štirih filmskih del slovenskih režiserjev. Prikazali so štiri sodobne večkratno nagrajene slovenske filme, ki jih povezuje podnaslov Ljubezen, prevara, kruh in igre (Šanghaj Marka Naberšnika, Kruha in iger Klemna Dvornika, Dvojina Nejca Gazvode in Piran - Pirano Gorana Vojnovića).
  • maja je potekal 27. Festival češkega filma (Finále Plzeň). Letošnja filmska gostja nacionalnega filmskega festivala je bila Slovenija. V programu, v katerem vsako leto predstavijo kinematografijo določene evropske države, so bili prikazani štirje slovenski filmi iz zadnjih let, ki na Češkem še niso doživeli premiere. To so bili: Zapelji me (režija Marko Šantić), Srečen za umret (režija Matevž Luzar), Čefurji raus! (režija Goran Vojnović), Karpopotnik (režija Matjaž Ivanišin).

Leto 2013

V letu 2013 so bile izvedene tri splošne retrospektive slovenskega filma:

  • prva v Južni Ameriki (oktobra v Buonos Airesu, Argentina; oktobra/novembra v Limi, Peru in decembra v Montevideu, Uragvaj)
  • druga je potekala decembra v Izraelu (kinoteke v mestih Jeruzalem, Haifa, Tal Aviv, Sderot, Herzelia, Holon in Rosh Pina)
  • tudi tretja je bila v mesecu decembru v Franciji, na festivalu evropskega filma v Les Arcu, v sklopu retrospektive filmov iz bivše Jugoslavije

in tri avtorske retrospektive:

  • retrospektiva filmov Damjana Kozoleta na Festivalu Let's CEE na Dunaju (september)
  • mini retrospektiva filmov Metoda Pevca na Festivalu CinEast v Luxemburgu (oktober)
  • retrospektiva filmov Karpa Godine, Frankfurt (november/ december)

Leto 2012

V letu 2012 so potekale naslednje retrospektive:

  • Marca je v Beogradu potekal teden slovenskega filma v dvorani Jugoslovanske kinoteke. To je bila po osamosvojitvi prva retrospektiva slovenskega filma v Srbiji, pri kateri se je v priprave poleg Slovenskega filmskega centra vključilo tudi veleposlaništvo republike Slovenije v Beogradu (retrospektiva v Beogradu).
  • Druga retrospektiva slovenskega filma je potekala aprila v okviru 13. mednarodnega filmskega festivala v italijanskem mestu Lecce.
  • Tretja retrospektiva je potekala oktobra v Rimu, kjer je potekal najstarejši filmski festival tega mesta. Režiserju Damjanu Kozoletu so na svečani slovesnosti podelili nagrado za življenjsko delo. Predstavitev slovenskih filmov v »večnem» mestu je omogočilo sodelovanje Slovenskega filmskega centra in Veleposlaništva Republike Slovenije v Rimu.
  • Četrta retrospektiva v letu 2012 je na povabilo pariškega kulturnega centra potekala v pariškem Centru Pompidou v okviru 11. festivala animiranega filma, ki je nosil naslov Vzhodno od Jadrana.

Leto 2011

2 retrospektivi:

  • zgodovinska retrospektiva v Los Angelesu (program), ki je v mesecu septembru potekala v kinodvorani Billy Wilder
  • retrospektiva slovenskih filmov zadnjih dvajsetih let, ki je novembra potekala v Makedonski kinoteki v Skopju

Leto 2010

  • Retrospektiva slovenskega novega filma na festivalu v Motovunu (26. - 30. junij).

Leto 2008

2 retrospektivi:

  • Bruselj, Belgija in ZDA ter Kanada (New York, Cleveland, Vancouver, Washington, Ottawa, Seattle)

Leto 2007

  • V Cannesu se je Filmski sklad predstavil na sejmu, ob tem pa je potekala tudi retrospektiva slovenskega filma v posebnem, uradnem programu Tous Le Cinema Du Monde. Na retrospektivi oz. slovenskem dnevu v Cannesu so se predstavili celovečerni filmi Predmestje (Möderndorfer), Odgrobadogroba (Cvitkovič), Pod njenim oknom (Pevec) in Slepa pega (Slak).

Leto 2006

6 preglednih in ena avtorska retrospektiva:

  • Bradford (VB, v okviru mednarodnega filmskega festivala),
  • Katowice (Poljska),
  • Budimpešta (Madžarska),
  • London (VB),
  • Siena (Italija, v okviru mednarodnega festivala kratkega filma),
  • Jyväskylä (Finska),
  • Milano (Italija).

Leto 2005


Leto 2003

5 retrospektiv:

    Graz (Avstrija),
  • Barcelona (Španija),
  • New York (ZDA) (zloženka),
  • Rim (Italija),
  • Stockholm (Švedska).

Leto 2002

3 retrospektive:

  • Budimpešta (Madžarska),
  • Madrid (Španija),
  • Dunaj (Avstrija) (zloženka).

Leto 2001

6 retrospektiv:

  • tri v Nemčiji (Berlin, Frankfurt, München),
  • dve v Kanadi (Ottava in Vancouver) in
  • ena v Češki republiki (Praga).

Leto 2000

Prvo retrospektivo slovenskega filma po osamosvojitvi smo priredili v sodelovanju s Slovensko kinoteko in sicer v okviru francoskega filmskega festivala v Montpellierju (prerez slovenske filmske ustvarjalnosti do šestdesetih let do danes).